Mi várható az ünnepi szezonban?
A tavaszi járványhelyzetben leginkább az élelmiszerek, a drogériai és háztartási cikkek, az otthon, kert és barkács termékek, valamint a számítástechnikai eszközök iránt ugrott meg az online kereslet. A GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatása szerint 2020. első negyedévében 21 százalékos, míg a második negyedévben impozáns 47 százalékos bővülést produkált az online piac.
A kutatás szerint a koronavírus online kereskedelemre gyakorolt hatása közvetve már az év első negyedévében is érezhető volt, azonban a járvány hivatalos hazai megjelenését követően, 2020. második negyedévére vált igazán meghatározóvá. Ennek köszönhetően 2020 első félévének online forgalma 34,8 százalékkal haladta meg a 2019-es év azonos időszakát, elérve a bruttó 355,1 milliárd forintos szintet – ezzel a mögöttünk álló időszak az elmúlt 5 év leggyorsabb növekedését hozta.
Kérdés azonban, mi várható a járvány második hulláma alatt.
A kutatás szerint miután június második felében megszüntette a kormány a veszélyhelyzetet, valamivel romlottak a webáruházak mutatói is, vagyis a tavaszi felfokozott állapothoz képest csökkent a vásárlási kedv. Bár a kutatás a teljes piacot tekintve egy visszafogottabb év végi költést vetít előre, ugyanakkor az év hátralevő hónapjainak forgalma – beleértve a karácsonyi szezont is – nagyban függ a koronavírus második hullámának erősségétől és az arra adott kormányzati reakcióktól is.
Ha ismét – akár csak regionális jelleggel - bevezetnek olyan intézkedéseket, mint az idősávos vásárlás, a nyitvatartások korlátozása, a távmunka és a digitális oktatás, az akár nem várt fordulatokat is eredményezhet az online kiskereskedelmi piacon.
Az ünnepi szezonra – a koronavírus-járvány nélkül is - érdemes időben felkészülnie a webshopok üzemeltetőinek, hogy a decemberi „vásárlási rohamot” minden szükséges technikai és logisztikai képességgel felvértezve kezelhessék. Az érintésmentes házhozszállítás lehetősége a járvány miatt egyre fontosabb lesz, ahogyan az is, hogy a csomagolás megfelelő, praktikus, környezetbarát és egyedi legyen.